artykuł nr 1

Zadania jednostki

Centrum Usług Społecznych w Ostrowcu Świętokrzyskim, jako jednostka organizacyjna pomocy społecznej, realizuje zadania własne Gminy, jak i zlecone Gminie z zakresu pomocy społecznej, a także zadania zlecone przez Gminę do CUS, nienależące do pomocy społecznej.

Celem działalności CUS jest zaspokajanie potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie usług społecznych oraz indywidualnych jej mieszkańców o specjalnych potrzebach, zwłaszcza w zakresie integracji, reintegracji i pomocy społecznej oraz polityki prorodzinnej. Zadania niebędące usługami społecznymi CUS realizuje na zasadach i w trybie określonych w przepisach odrębnych.

Zadania własne Gminy należące do pomocy społecznej, realizowane przez CUS:

  • Schronienie, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym
  • Domy pomocy społecznej
  • Zespół interdyscyplinarny
  • Praca socjalna
  • Asystent rodziny
  • Współfinansowanie pobytu dziecka w pieczy zastępczej
  • Zasiłki stałe
  • Zasiłki celowe, okresowe i pomoc w naturze
  • Składki na ubezpieczenie zdrowotne
  • Składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe za osobę pobierającą świadczenia z pomocy społecznej
  • Mieszkanie treningowe
  • Sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym
  • Dożywianie dzieci, w tym realizacja programu „Posiłek w szkole i w domu"
  • Usługi opiekuńcze

Zadania zlecone należące do pomocy społecznej, realizowane przez CUS:

  • Zasiłki celowe w związku z klęską żywiołową lub ekologiczną
  • Zasiłki celowe, udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom
  • Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi
  • Opiekun prawny (za sprawowanie opieki przyznane przez sąd)

Zadania własne Gminy nienależące do pomocy społecznej, realizowane przez CUS:

  • Pomoc materialna dla uczniów (stypendia dla uczniów i zasiłki socjalne)
  • Dowożenie niepełnosprawnych dzieci do szkół
  • Przeciwdziałanie alkoholizmowi (zatrudnienie psychologów)
  • Dodatki mieszkaniowe

Zadania zlecone nienależące do pomocy społecznej, realizowane przez CUS:

  • Dodatek energetyczny
  • Karta Dużej Rodziny
  • Świadczenia rodzinne, wychowawcze, fundusz alimentacyjny, składki na ubezpieczenie od świadczeń

Centrum realizuje zadania własne i zlecone, wynikające z ustawy o pomocy społecznej z 12 marca 2004 r. (Dz.U.2024.1283 t.j.) oraz z wielu innych ustaw wraz z aktami wykonawczymi, m.in.:

  • ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych,
  • ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
  • ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
  • ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o dodatkach mieszkaniowych,
  • ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych,
  • ustawy z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
  • ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
  • ustawy z dnia 11 lutego 2016r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
  • ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej,
  • ustawy z dnia 4 kwietnia 2014r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów,
  • ustawy z dnia 5 grudnia 2014r. o karcie Dużej Rodziny,
  • ustawy z dnia 4 listopada 2016r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
  • ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
  • ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
  • ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
  • ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego,
  • ustawy z dnia 13 czerwca 2003r. o zatrudnieniu socjalnym,
  • ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne - w zakresie przyznawania odbiorcy wrażliwemu energii elektrycznej zryczałtowanego  dodatku energetycznego,
  • ustawy z dnia 7 września 1991r.  o systemie oświaty - w zakresie udzielania uczniom świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym,
  • ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.  o działalności pożytku publicznego
    i o wolontariacie,
  • ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe - w zakresie realizacji obowiązkowego zadania Gminy polegającego na  zapewnieniu niepełnosprawnym uczniom, dzieciom i młodzieży nieodpłatnego transportu do przedszkoli i szkół wraz z opieką w czasie tego transportu,
  • innych aktów prawnych niezbędnych do funkcjonowania CUS i realizacji zadań.

 

W ramach realizacji powyżej wskazanych zadań Centrum Usług Społecznych w Ostrowcu Świętokrzyskim prowadzi postępowania administracyjne. Postępowania wszczynane są z urzędu (w przypadkach wskazanych ustawowo) lub na wniosek strony.

Wnioski o wszczęcie postępowania administracyjnego można składać pisemnie w siedzibie CUS, tradycyjną drogą pocztową, za pośrednictwem poczty elektronicznej – z zachowaniem zasad składania pism drogą elektroniczną, za pośrednictwem skrzynki EPUAP, skrzynki e-Doręczenia lub ustnie do protokołu.

W przypadku świadczeń wychowawczych wniosek można złożyć za pomocą bankowości elektronicznej oraz za pomocą systemu teleinformatycznego utworzonego przez ministra właściwego do spraw rodziny (czyli przy pomocy Platformy Informacyjno – Usługowej CSIZS Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, na stronie empatia.mrpips.gov.pl, czyli za pośrednictwem tzw. emp@tii). Ponadto wniosek o przyznanie świadczenia wychowawczego można składać za pośrednictwem systemu teleinformatycznego udostępnianego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (czyli przy pomocy Platformy Usług Elektronicznych – PUE).

Wnioski rozpatrywane są zgodnie z kolejnością wpływu jednakże termin zakończenia postępowania  zależy od stopnia skomplikowania danej sprawy.

W ramach prowadzonych postępowań administracyjnych CUS wydaje decyzje, postanowienia, zaświadczenia. W ustawowo wskazanych przypadkach postępowania mogą zakończyć się również wydaniem informacji lub pozostawieniem sprawy bez rozpoznania.

Dyrektor Centrum Usług Społecznych w Ostrowcu Świętokrzyskim w sprawie skarg
i wniosków przyjmuje interesantów w piątki
w godzinach od 9:00 do 10:00.

Skargi i wnioski rozpatruje Dyrektor CUS.

Książka skarg i wniosków znajduje się na Sekretariacie CUS.